Invoering Algemene Verordening Gegevensbescherming

1. ProVoet

ProVoet .

Ontvangen Likes:
    316
    Trophy Punten:
    135
    Per 25 mei 2018 wordt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer. Dit heeft consequenties voor de pedicure en medisch pedicure.

De nieuwe Europese privacywet geldt voor álle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Zoals het bijhouden van afspraken van klanten, telefoonnummers van klanten of personeelsinformatie. Pedicures en medisch pedicures registreren meer gegevens van hun patiënten, ook op het gebied van hun gezondheid. Gegevens over de gezondheid behoren tot de gevoeligste persoonsgegevens die er zijn. Deze gegevens zijn dan ook niet voor niets wettelijk extra beschermd via de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo) Wgbo. De Wgbo wordt in de toekomst ook veranderd, hoe en wanneer is op dit moment niet duidelijk.

Verantwoordingsplicht
    Je hebt een verantwoordingsplicht. Dit houdt in dat je moet kunnen aantonen dat je praktijk in overeenstemming met de AVG handelt. Dat kan door de volgende punten te registeren:
    • welke persoonsgegevens je vastlegt
    • met welk doel
    • waar deze gegevens vandaan komen
    • en met wie je ze deelt.
    Je kunt dit overzicht ook nodig hebben als patiënten hun privacyrechten uitoefenen. Als cliënten namelijk vragen hun gegevens te corrigeren of verwijderen, dan moet je dit doorgeven aan de organisaties waarmee je de gegevens van de patiënten hebt gedeeld.

Meldplicht datalekken
    De meldplicht datalekken blijft onder de AVG grotendeels hetzelfde. Alle datalekken moeten gedocumenteerd worden. Met deze documentatie moet de Autoriteit Persoonsgegevens kunnen controleren of je aan de meldplicht hebt voldaan. Dit gaat verder dan de huidige protocolplicht uit de Wbp, die alleen betrekking heeft op de gemelde datalekken.

Verwerkersovereenkomst
    Als je jouw gegevensverwerking uitbesteedt aan een bewerker, dan dien je ervoor te zorgen dat de verwerking met voldoende veiligheidswaarborgen is omkleed.

Toestemming
    De AVG stelt strengere eisen aan toestemming voor gegevensverwerking. Het is daarom noodzakelijk dat je de manier evalueert waarop je toestemming vraagt, krijgt en registreert. Nieuw is dat je moet kunnen aantonen dat je geldige toestemming van mensen hebt gekregen om hun persoonsgegevens te verwerken. En dat het voor mensen net zo makkelijk moet zijn om hun toestemming in te trekken als om die te geven.

Functionaris gegevensbescherming
    Vanaf dit moment kunnen organisaties verplicht zijn een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Op grond van artikel 37 van de AVG is een FG in drie situaties verplicht. We zijn van mening dat geen van de drie genoemde situaties van toepassing is op de pedicure/medisch pedicure.

iStock-182660101.jpg

2. Annemiek Gerrits

Annemiek Gerrits ACTIEF LID

Ontvangen Likes:
    61
    Trophy Punten:
    79
    Kan Provoet aangeven wat dat voor onze praktijken betekent. Ik kan bovenstaand stuk niet heel eenvoudig vertalen naar mijn praktijk. Ik zie informatie staan maar weet niet goed wat ik ermee moet doen. Moet ik bijvoorbeeld de vantwoordingsplicht ergens op schrift stellen? Ik weet van mezelf dat ik geen gegevens van clienten doorgeef aan wie dan ook zonder toestemming vooraf van de client en dat ik dat doe via versleutelde wegen maar is dat genoeg?

3. Annemiek Gerrits

Ontvangen Likes:
    61
    Trophy Punten:
    79
    Dit bericht kreeg ik net via LinkedIn binnen. Ik vraag me af: hoe kan een niet-pedicure op deze site reakties van collega's zien en ten tweede: moeten wij gelijk met een derde partij in zee gaan wat betreft de nieuwe wetgeving.

Dit bericht kwam bij mij binnen:
    Ik zag je bericht op provoet inzake de privacywet. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Zelf actie ondernemen, advocaat inschakelen of een abonnement nemen bij Privacyzeker.nl leden van provoet krijgen 10% korting

Groet,
    Kor de Boer
    Privacy Zeker

4. Annemiek Gerrits

Ontvangen Likes:
    61
    Trophy Punten:
    79
    Ik heb inmiddels contact gehad met een aardige mevrouw van Provoet. Er zal intern naar mijn voorgaande reaktie worden gekeken.

5. ProVoet Ledenservice

ProVoet Ledenservice KOMT OP GANG

Ontvangen Likes:
    0
    Trophy Punten:
    17
    ProVoet en depedicure.nl zijn bezig om de website en de platforms aan te passen. Waarbij we deze punten zeker zullen meenemen. Op dit moment is het inderdaad mogelijk dat een niet pedicure de reacties kan zien die op depedicure.nl geplaatst worden.

Het antwoord op de privacy wetgeving: Deze wet gaat pas in 2018 in, u wordt op de hoogte gehouden wat dit voor u betekent en wat u ervoor moet doen.

6. voetjesverzorgt

voetjesverzorgt TOP LID

Ontvangen Likes:
    56
    Trophy Punten:
    100
    Misschien kan provoet voor ons een formulier maken die de client kan ondertekenen voor het toestemming geven gebruik persoonsgegevens.

Angela528, Trui en Annemiek Gerrits vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina