Boete blijft uit bij niet onmiddellijk voldoen aan de AVG

1. ProVoet

ProVoet .

Lid vd Maand

Ontvangen Likes:
    414
    Trophy Punten:
    135
    Per 25 mei aanstaande wordt de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. Nu deze datum nadert zien we dat veel leden aan de slag gaan met de AVG tool. We krijgen nu ook vragen leden over wat er gebeurt als de praktijkvoering op die datum niet aan de voorwaarden voldoet.

De Autoriteit Persoonsgegevens is de partij die toeziet op naleving van de wet. Minister Dekker van Rechtsbescherming heeft toegezegd dat de AP zich de eerste maanden na de invoering vooral zal toeleggen op voorlichting.

Tijdens een recent debat in de Tweede Kamer gaven meerdere Kamerleden aan het niet eerlijk te vinden als veelal kleinere organisaties onmiddellijk beboet worden, terwijl er nog zoveel onduidelijkheid is over de AVG-regels. Minister Dekker gaf de Tweede Kamer daarop te kennen dat de AP hem heeft verzekerd de nadruk zeker de eerste maanden te leggen op het informeren van organisaties en ‘niet op het beboeten van de korfbalvereniging als de welwillendheid er is om aan de regels te voldoen’. Omdat de AP als toezichthouder onafhankelijk is, kon de VVD-bewindsman echter geen harde toezeggingen doen over het boetebeleid vanaf 25 mei.

2. Medi.Pedic.Prakt.PesCura

Medi.Pedic.Prakt.PesCura Medisch Pedicure Praktijk Pes Cura

Ontvangen Likes:
    0
    Trophy Punten:
    17
    Na ik heb begrepen heeft Provoet een briefing over de AVG regels en hoe deze toe te passen in de praktijk. Misschien zoek ik niet goed maar kan hier niets over vinden. M.v.g. Jannie Oortwijn-Timmer

3. Liana Tieland

Liana Tieland Moderator vraagbaak Vraagbaak Team ProVoet Poule

Ontvangen Likes:
    537
    Trophy Punten:
    155
  4. Licht op voeten

Licht op voeten LEKKER BEZIG

Ontvangen Likes:
    7
    Trophy Punten:
    29
    De AVG-tool is grotendeels ingevuld. Op dit forum heb ik ergens gelezen dat de AVG-tool tot het eind van dit jaar (2018) bereikbaar blijft.

Echter op de laatste pagina van de AVG-tool staat geschreven dat je regelmatig (het liefst 4x/jaar) het AVG-programma bij te werken en te controleren of je nog steeds voldoet aan de wet.
    (begin citaat)
    'Om aan de wet te kunnen voldoen moet je zorgen dat je regelmatig je procedures en maatregelen controleert. Dit heet borging. Dus niet één keer doen en dan langzaam vergeten. Nee, je moet kunnen aantonen dat je regelmatig gecontroleerd hebt dat je alles nog volgens de wet uitvoert. Je kunt aantonen dat je de controles regelmatig uitvoert door steeds het AVG-programma bij te werken en de AVG-verklaring uit te draaien.

Wij raden sterk aan om minimaal 4x per jaar een controle uit te voeren en dan ook je AVG-verklaring bij te werken. Met het bewaren van de verschillende AVG-verklaringen in je AVG-dossier kun je aantonen dat je de borging hebt uitgevoerd.

Privacybescherming is een continu proces, het is belangrijk dat je de Verklaring van de Stichting AVG daarom regelmatig bijwerkt.

De wetgeving kan aangepast of aangescherpt zijn; je kan zelf nieuwe of andere apparatuur, software e/o systeem in gebruik genomen hebben; een omvangrijke wijziging in jouw praktijk kan hebben plaatsgevonden of andere structurele activiteiten heb je doorgevoerd.'
    (einde citaat)

Hoe is dat dan mogelijk als de AVG-tool niet meer beschikbaar blijft?

Zie ik iets 'over het hoofd'?

Ik ben benieuwd naar het antwoord van ProVoet.

Met vriendelijke groet,
    Friedeke

Deel Deze Pagina