Veelgestelde vragen AVG

1. ProVoet

ProVoet .

Lid vd Maand

Ontvangen Likes:
    425
    Trophy Punten:
    135
    Geen verwerkersovereenkomst nodig tussen pedicure/medisch pedicure en podotherapeut
    ProVoet en de NVvP hebben veel vragen ontvangen of pedicures/medisch pedicures en podotherapeuten in het kader van de AVG onderling een verwerkersovereenkomst moeten afsluiten. We hebben dit juridisch uit laten zoeken en dit blijkt niet nodig te zijn. Lees meer

Geen verwerkersovereenkomst nodig met andere zorgverleners.
    Pedicures/Medisch pedicures hoeven met andere zorgverleners geen verwerksovereenkomst te sluiten. Wel zijn er andere zaken waar je rekening mee moet houden bij het uitwisselen van gegevens:

- De cliënt moet toestemming geven voor het uitwisselen van zijn/haar gegevens.
    - De toestemming van de cliënt moet vastgelegd worden in het (digitale) dossier.
    - Bij de uitwisseling van cliëntgegevens moet gebruik gemaakt worden van beveiligde verbindingen.

Geen verwerkersovereenkomst nodig met de zorgverzekeraar(s).
    Als pedicure of medisch pedicure hoef je geen verwerkersovereenkomst aan te gaan met de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar gebruikt de persoonsgegevens namelijk voor het uitvoeren van de zorgverzekering en is daarmee zelf de verwerkingsverantwoordelijke.

Mag ik het BSN-nummer van de cliënt nog vermelden op de factuur?
    Het BSN-nummer wordt gezien als een bijzonder persoonsgegeven. Maar op basis van de Zorgverzekeringswet (artikel 85, lid 4 en 5) en de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg (artikel 13) moet het burgerservicenummer nog steeds op de factuur vermeld worden. Het is namelijk noodzakelijk voor de verwerking van de nota’s. Dit geldt zowel voor facturen voor zorg uit de basisverzekering als voor het aanvullende pakket.

Moet ik mijn cliënten toestemming vragen om hun gegevens te verwerken?
    Ja, je hebt toestemming nodig van de cliënt om zijn persoonsgegevens te verwerken. ‘Verwerken’ is namelijk ook al het opslaan van zijn behandelgegevens. Als de cliënt naar jou is doorverwezen hoef je deze toestemming niet opnieuw te vragen, omdat het dan al door de verwijzende partij is gedaan.

2. Evelien Wesselink

Evelien Wesselink ACTIEF LID ProVoet Poule

Ontvangen Likes:
    63
    Trophy Punten:
    79
    Hoe zit het dan met een verwerkersovereenkomst met leverancier van de clientensoftware?
    Op het moment van een storing verleen ik de leverancier toestemming om te kunnen inloggen in mijn programma voor hulp of afstand. Ik denk dan dat ik met de leverancier een overeenkomst moet afsluiten, zodat ik vast kan leggen dat de veiligheid gewaarborgd wordt. Zo begrijp ik de AVG-tool (m.b.v. de modelverwerkersovereenkomst), maar het omgekeerde is aan de hand. De leverancier biedt mij een overeenkomst aan en zonder die getekende verwerkersovereenkomst kan er niet meer met het bedrijf worden gewerkt..... Bovendien wordt alle financiële aansprakelijkheid (die de kosten van het onderhoudsabonnement te boven gaan) bij mij neergelegd als er door fouten in de programmering van de software (waar ik dus niets aan kan doen) een datalek mocht ontstaan. Ik snap dat ik als bedrijf als eerste verantwoordelijk ben voor de veiligheid van data, maar de clausule w.b. de aansprakelijkheid gaat volgens mij tegen de wetgeving in. Heeft ProVoet daar al meer vragen over gehad?

3. Loes Lemmens

Loes Lemmens LEKKER BEZIG

Ontvangen Likes:
    18
    Trophy Punten:
    34
    Hallo Evelien,
    Nee daar hebben we nog geen vragen over gehad voor zover ik weet. Wat ik wel vaker gehoord heb, is dat de niet-verantwoordelijke partij zorgt voor de verwerkersovereenkomst. Omdat de dienst waar het om gaat, hun corebusiness is. Dan wil een dergelijk bedrijf met één en dezelfde overeenkomst werken en dat snap ik dan ook wel. Maar dat je (financieel) verantwoordelijk wordt gehouden voor iets waar je geen invloed op hebt...nee. Dat lijkt me niet terecht.

4. Guda van Eden

Guda van Eden KOMT OP GANG

Ontvangen Likes:
    1
    Trophy Punten:
    19
    Hoe moet ik die toestemming vragen? Schriftelijk van een aantal honderd cliënten?

5. Loes Lemmens

Ontvangen Likes:
    18
    Trophy Punten:
    34
    Dag Guda,
    Ja dat klopt. Dat kan in het natuurlijke ritme dat je ze behandelt hoor, daarvoor hoef je nu geen inhaalslag te maken. Bij nieuwe cliënten is het makkelijk, die laat je meteen tekenen.

6. Guda van Eden

Ontvangen Likes:
    1
    Trophy Punten:
    19
    Moet ik van al mijn cliënten toestemming vragen? Een aantal honderd mensen? En hoe doe je dat dan op de juiste manier? Iedereen een mail of brief sturen?

7. Loes Lemmens

Ontvangen Likes:
    18
    Trophy Punten:
    34
    Het handigste is een standaard toestemmingsformulier te maken en dat door iedereen te laten ondertekenen op het moment dat ze bij jou in de praktijk zijn.

8. Guda van Eden

Ontvangen Likes:
    1
    Trophy Punten:
    19
    En dan scannen en in podofile opnemen?

9. Loes Lemmens

Ontvangen Likes:
    18
    Trophy Punten:
    34
    Ja dat kan, wat je zelf het handigste vindt.

10. Guda van Eden

Ontvangen Likes:
    1
    Trophy Punten:
    19
    Dank je wel

11. Petracure

Petracure KOMT OP GANG

Ontvangen Likes:
    0
    Trophy Punten:
    17
    Moet je ook schriftelijk toestemming hebben van je cliënten als je alleen maar naw gegevens van ze hebt? En dus geen "medisch dossier"?

12. Loes Lemmens

Ontvangen Likes:
    18
    Trophy Punten:
    34
    Graag gedaan. In de tool zit een voorbeeld van een dergelijk toestemmingsformulier

13. marian hendriks

marian hendriks KOMT OP GANG

Ontvangen Likes:
    0
    Trophy Punten:
    17
    Begin langzaam gek te worden. Ook ik heb de tool. En zag de toestemming formulieren. Maar welke moet ik nou hebben. Pfff komt vast goef

Sent from my SM-G925F using dePedicure.nl mobile app

14. Ursela

Ursela TOP LID

Ontvangen Likes:
    226
    Trophy Punten:
    135
    Er is nogal een discussie gaande of je de getekende formulieren bewaren moet ja of de nee. Tot nu toe laat ik ze tekenen. Dan maak ik er een foto van en doe dit in het digitale dossier. De getekende versie bewaar ik apart in een map. Hoe zit het nu? Wel of niet de getekende bewaren?

15. Petracure

Petracure KOMT OP GANG

Ontvangen Likes:
    0
    Trophy Punten:
    17
    Moet je ook schriftelijk toestemming hebben van je cliënten als je alleen maar naw gegevens van ze hebt? En dus geen "medisch dossier?

Ik ben "slechts" pedicure, wissel met niemand gegevens van cliënten uit, heb met niemand overeenkomsten. Ik heb dus alleen naw gegevens en die heb ik op een versleutelbare usb stick staan en die gaat de kluis in. Ik gebruik geen speciale pedicure software oid.

Vraagt is dus of ik mijn cliënten wel hoef te laten tekenen?

16. Loes Lemmens

Ontvangen Likes:
    18
    Trophy Punten:
    34
    Dag Petra,

Ja, want het opslaan van NAW gegevens wordt ook gezien als het verwerken van persoonsgegevens.

Petracure vindt dit leuk.
  17. Loes Lemmens

Ontvangen Likes:
    18
    Trophy Punten:
    34
    Dag Ursela,

Of je de originele documenten moet bewaren, ook als je ze digitaal hebt opgeslagen? Dat lijkt mij een dubbele administratie maar ik weet het niet. Dat ga ik navragen.

18. Colinda Nan-de Mol

Colinda Nan-de Mol KOMT OP GANG

Ontvangen Likes:
    0
    Trophy Punten:
    17
    Weet iemand hoe het zit met cliënten die in een instelling verblijven, begeleid wonen of bijv verstandelijk beperkt zijn? Wie mag/moet in het kader van de AVG toestemming geven?

19. Pedicuresalon Erika

Pedicuresalon Erika KOMT OP GANG

Ontvangen Likes:
    0
    Trophy Punten:
    17
    Weet iemand hoe het zit met de Privacy Policy voor pedicures die geen website hebben? Is het genoeg om een papieren versie in de winkel te hebben, of moet ik een website aanschaffen om daar een privacy policy op te zetten?

Mvg,

Erika

20. Anjo

Anjo LEKKER BEZIG Deelnemer Disinall Quiz 2017

Ontvangen Likes:
    13
    Trophy Punten:
    34
    Ik ben het niet eens met het feit dat u zegt dat klanten altijd aantoonbaar akkoord moeten geven. Ik heb het volgende advies gekregen van vraaghugo.

On Wed, Apr 25, 2018 at 04:02 PM, vraaghugo wrote:
    Hi Anjo, als ik het zo lees heb jij de gezondheidsgegevens nodig voor de uitvoering van de behandeling. De grondslag daarvoor is in jouw geval niet toestemming, maar de uitvoering van de overeenkomst die jij met de klant hebt. Zonder die gegevens, kun jij de behandeling immers niet of niet goed genoeg uitvoeren.

On Wed, Apr 25, 2018 at 11:46 AM, "Anjo Braspenning" wrote:
    Goedmorgen,
    Ik heb een pedicurepraktijk aan huis. Ik werk met een softwareprogramma (podofile) waarin ik de dossiergegevens bijhoud, de naw-gegevens bijhoud en de boekhouding doe. Daarnaast maak ik gebruik van gmail, google agenda, mailchimp, jimdo-website en youcanbook.me.; De boekhouder ziet alleen de gegevens die nodig zijn voor de aangifte, dus hooguit de naw gegevens van de klant.
    Gevoelige informatie mbt de gezondheid (medicatie, soort klacht, achterliggende ziekte als diabetes of reuma) houd ik bij om de behandeling te kunnen uitvoeren, die informatie krijg ik van de klant zelf. Ik deel deze informatie niet met derden

Helmy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina